Wat een indrukwekkende dag!! (za. 3 okt.)

4 oktober 2015 - Ubud, Indonesië

Gister stond er een tour op 't program, we vertrokken om 9 uur en zouden rond een uurtje of 14:00 terug zijn...dat is niet helemaal gelukt hahaha!! We hebben namelijk een 'welkomst ceremonie' bijgewoond die maar 1x in de 210 dagen plaats vindt!!! Hoe geweldig is dat, echt ontzettend indrukwekkend.

Maar eerst vetrokken we vanaf ons hotel richting een houtsnijwerkplaats. Ze lieten ons zien hoe ze het hout bewerken en welke verschillende soorten er zijn. Zooo knap dat ze dit kunnen met eenvoudig gereedschap. Er wordt geen bescherming gedragen, niks geen handschoenen of schoenen. Gewoon met de blote handen en kakkies! In de winkel mochten we helaas geen foto's maken. Er stonden hele mooie kunstwerken. Ik had mijn zinnen gezet op een masker, we kwamen er alleen niet uit met de prijs. Ok, dan niet! Ze hebben het nog een paar x geprobeerd maar ik was er al klaar mee.

Hierna gebeurde het...we zagen vrouwen lopen met offer torens op hun hoofd die een tempelcomplex in gingen. Onze reisleider ging met onze gids vragen of we de tenpel in mochten en dat was geen probleem. Hup... allemaal een sarong om en gaaaaaaan!
Wat zag het er prachtig uit, de tempel mooi versierd en overal stonden die offer torens. Er zit van alles tussen, fruit, groentes, blikjes fris, yakult, je kunt het zo gek niet verzinnen!
Onze gids vertelde dat dit de tempel was van de 'crazy bull', hiervan stond ook een standbeeld met eromheen offertjes.
Iedereen was onder de indruk van het tempelcomplex totdat we op staat muziek hoorden en mensen hoorden zingen. Stonden we daar, allemaal blanke hoofdjes over de muur van het complex, moet een grappig gezicht zijn geweest voor iedereen die aan de andere kant stond! Ze liepen allemaal de binnenplaats van het complex op en hielden daar de ceremonie die maar 1x in de 210 dagen plaats vindt!!!! In 1 woord "GEWELDIG"!!! Wat mooi om zoiets meegemaakt te hebben. Iedereen was erna ook onder de indruk en sprakeloos...

Na deze prachtige belevenis moesten we afzien...de tempel die we gingen bezoeken lag in een kloof, Gunung Kawi...jammer joh...moet je veel trappen af en weer op...woehoeeeeee. Het was bloedverziekend heet, maar we hebben het toch weer gedaan. En we waren blij ook, zag er weer prachtig uit, zowel de tempel als het uitzicht over de rijstvelden. Ik hoop dat het overkomt op de foto's maar dit zou je eigenlijk zelf moeten zien! Bij deze tempel heb ik een masker gekocht, geweldig mooi ding! Daarna alle treden weer omhoog...poeh, zweten geblazen...een koude cola doet daarna wonderen, heerlijk hahaha.

Volgende stop, tempel met heilige baden, Tirta Empul. Hier kort rond gelopen en bij de uitgang word je gedwongen een speciale route te lopen langs wel 35 kleine winkels waar ze allemaal hetzelfde verkopen, slim bedacht!
Daarna doorgereden naar een koffie plantage waar ook andere planten en specerijen worden verbouwd. Hebben weer van alles gezien, koffie nog aan de plant, peper, gember, ananas, thee, enz. We hebben verschillende soorten koffie en thee mogen proeven. Ze maken daar ook de speciale en bijzondere koffie 'luwak'. De koffiebonen voor dit speciale kopje koffie worden uitgepoept door een dier, de luwak! Jaaaaa, uitgepoept!!! De luwak eet de koffieboon, deze zit dan nog in zijn schil. Hij leeft hiervan, de koffieboon, zonder schil poept hij uit. Deze bonen worden geroosterd en verwerkt tot koffie en dan krijg je een heel sterk bakkie. Fred, Peter en Martin uit de groep hebben een bakkie genomen. Heb van Martin zijn bakkie een slokje genomen, het is heel bitter van smaak maar zeker niet vies. Na de rondleiding en het proeven konden we in de winkel de verschillende soorten thee en koffie kopen. De speciale koffie luwak is mega duur, voor 200 gr. betaal je meer dan € 100,-! Die hebben we maar niet meegenomen...

Daarna was het tijd voor een late lunch. Heerlijk bami met kip gegeten met als uitzicht de rijstvelden!
Eenmaal terug in het hotel, snel opgefrist en met de pendelbus naar Ubud. Winkels gekeken en weer mooie tempels gezien. Heerlijke sate babi met lontong gegeten en rond 21:30 uur met de pendelbus weer terug.

Net ontbeten en nu mijn blogje aan het typen onder het genot van een apple mojito (alcohol vrij hoor...) Straks aan het zwembad heerlijk een boek lezen en ff 'plonsen'. Vanmiddag gaan we Ubud in om 's avonds naar een Balinese dansvoorstelling te gaan en dan zit onze een na laatste dag in Ubud er alweer op! Maar voordat het zover is nog even genieten...proost!!